1. Przed sauną umyj ciało i nie nakładaj żadnych kosmetyków.

Skóra ma być czysta, pozbawiona brudu, tłuszczu i innych zanieczyszczeń nagromadzonych przez cały dzień. To higieniczny zabieg, który przygotowuje ciało na dalszy proces oczyszczania z toksyn.

  1. Z sauny suchej należy korzystać nago.

Do takiej sauny należy zabrać bawełniany (!) ręcznik, aby położyć go pod sobą. Drewniane deski nie będą palić pośladków, a poza tym – nigdy nie wiadomo, kto był tutaj przed nami. Jeśli strój Adama lub Ewy absolutnie nie wchodzi w grę, można się tym ręcznikiem owinąć.  Korzystanie z sauny w stroju kąpielowym jest zarazem niebezpieczne jak i bez sensu. Sztuczny materiał nie pozwala oddawać i pobierać ciepła, dodatkowo podgrzany może poparzyć. Na początku siadamy na najniższej półce, powoli przyzwyczajając organizm do temperatury. Następnie, jeśli mamy ochotę i siłę, wspinamy się wyżej.

  1. Z sauny mokrej również powinno korzystać się nago.

I to bez towarzystwa ręcznika czy szlafroka. Jak sama nazwa wskazuje, w tej saunie jest mokro, czyli wszystko nasiąka wodą, a sztuczny materiał stroju kąpielowego może poparzyć skórę. Nim usiądziemy, powinniśmy zlać siedzisko solidnie wodą z węża i zrobić dokładnie to samo po zakończeniu seansu. Siadajmy na opłukanym i tak samo czyste miejsce zostawmy po sobie.

  1. Nie zabieraj napojów do sauny.

Przyszliśmy się tu spocić, nie napoić. Tak, woda w plastikowych kubkach trzymana w 80 stopniach Celsjusza też odpada. Plastik się topi, więc najlepiej trzymać wodę przed sauną i nawadniać się po skończonym seansie.

  1. Klapki zostają na zewnątrz. Biżuteria też.

Ten, kto choć raz zapomniał rozstać się ze swoją bransoletką czy kolczykiem, doskonale wie, jak pali rozgrzany metal. A materiał, z którego wykonano klapki, może parzyć skórę.

  1. Sauna na podczerwień to dalej sauna.

To, że nie czujemy bezpośrednio wielkiego gorąca czy pary, nie oznacza, że i nasz organizm też nie czuje. W infrasaunach temperatura jest znacznie niższa niż w saunie suchej czy parowej. Nasz organizm przekształca promienie podczerwone na energię cieplną, rozgrzewając tkanki i nie należy tam siedzieć w nieskończoność.

  1. Nie siedź na akord.

Bez względu na to w jakiej jesteś saunie – nie licytuj się z nikim, kto dłużej wytrzyma. To nie zawody. Masz dość – wychodzisz, bo inaczej inni użytkownicy będą zmuszeni Cię wynieść i ratować, gdy stracisz przytomność. 15 minut to wystarczający czas na jedno posiedzenie.

  1. Wszyscy przyszli tu odpocząć.

Więc wszelkie problemy zostają na zewnątrz, nikt nie ma ochoty zostać biernym słuchaczem Waszych opowieści. Pogadacie sobie później, a teraz cieszcie się wypacaniem… w ciszy.

  1. Po skończonym seansie nie musisz od razu wylewać na siebie wiadra lodowatej wody.

Żeby nie fundować sobie termicznego szoku, najpierw ochłódź się letnią wodą. Potem stopniowo schładzaj organizm w zimnej wodzie lub natrzyj się śniegiem lub lodem, pamiętając, aby zacząć każdą czynność od nóg, powoli kierując się ku górze. Na koniec odpocznij minimum 10 minut przed kolejnym wejściem.

  1. Nie myj ciała po wyjściu z sauny.

Tak naprawdę są dwie szkoły: jedna doradza, aby myć, druga wręcz przeciwnie. Jednakże używając bezpośrednio po saunowaniu detergentów, zmywamy naturalną barierę ochronną, jaką właśnie wytworzyliśmy i szkoda by było od razu się jej pozbywać. Ale decyzja należy do Ciebie.

  1. Sauna poprawia stan skóry.

Dzięki wysokiej temperaturze, odblokowują się gruczoły łojowe, martwy naskórek zostaje usunięty, zwiększa się krążenie krwi, a co za tym idzie, tkanki są lepiej dotlenione.

  1. Sauna może zostać Twoim przyjacielem.

Jeśli borykasz się z zaskórnikami, trądzikiem, chcesz zwiększyć elastyczność i poprawić kondycję skóry, to jest dobre miejsce. Organizm w saunie intensywnie się oczyszcza, relaksuje jednocześnie nabierając odporności, znosząc także bóle stawów czy mięśni.

  1. Sauna nie jest dla wszystkich.

Jeśli cierpisz na choroby serca, żylne, nadciśnienie, nowotwór – nie wybieraj tej formy relaksu. Jeśli także masz do czynienia z grzybicą, chorobą wirusową, ropnymi zmianami lub owrzodzeniami, również wstrzymaj się do czasu wyleczenia. Osoby o naczyniowej skórze powinny także uważać, ponieważ zbyt wysoka temperatura, może przyczynić się do powstania pajączków na już wystarczająco zaczerwienionej skórze.

  1. Olejki są super, jeśli wszyscy się na nie zgadzają.

Każdy z nas ma inne zapachowe preferencje, więc jeśli jesteś w publicznej saunie, nie uszczęśliwiaj innych na siłę swoim ukochanym zapachem, polewając kamienie. Po co Ci kłótnia w strefie relaksu?

  1. Do sauny nie przychodź na czczo ani pod wpływem alkoholu.

Zjedz posiłek minimum 2 godziny przed kąpielami. Mimo, że w saunie głównie siedzisz, organizm potrzebuje energii do tej formy relaksu. Jednakże nie zabieraj ze sobą jedzenia. Ani nie przychodź pod wpływem lub z butelką piwa w ręce. Alkohol odwadnia, więc w saunie przegrzewany organizm chcąc ratować wodę, nie będzie się prawidłowo pocił, co może doprowadzić do tragicznych konsekwencji.

ZAPRASZAMY NA INSTAGRAM!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *